BMW iX je predzvesťou nového veku mobility. Kombinuje dizajn a moderný luxus s najnovšími inováciami v autonómnej jazde, prevádzke, konektivite a digitálnych službách. Nová technologická vlajková loď BMW Group sa zameriava na lokálnu bezemisnú radosť z jazdy – v kombinácii so športovosťou, efektívnosťou a presvedčivým prevádzkovým rozsahom značky – a integrovaným prístupom k udržateľnosti uplatňovaným od základov.
17.3.2021
Model BMW iX, ktorý príde na trh koncom roka 2021, zvestuje novú éru mobility a zameriava sa na nový svieži dizajn, trvalo udržateľný rozvoj, radosť z jazdy, všestrannosť a luxus. Ide o prvý model, ktorý využíva novú, modulárnu a škálovateľnú stavebnicu. Tá vytvorí základ pre budúce modely spoločnosti BMW Group. Modelom iX, navrhnutým od začiatku podľa potrieb čisto elektrickej mobility, automobilka BMW vytvára nový koncept v úspešnom segmente Sports Activity Vehicle (SAV). Od začiatku sa bude ponúkať s dvoma elektrickými motormi.
Model BMW iX sa momentálne nachádza vo finálnej fáze sériového vývoja. Spája radosť z jazdy bez lokálnych emisií, športovú ovládateľnosť a presvedčivý dojazd s charakterom, ktorý bol od začiatky zameraný na trvalo udržateľný rozvoj. S úplne novo vytvoreným precíznym a minimalistickým dizajnom je BMW iX prvým predstaviteľom priekopníckej generácie vozidiel pripravených úplne nanovo definovať zážitok z jazdy, pocit z vnútorného priestoru a vzťah medzi vozidlom a posádkou.
BMW iX sa v druhej polovici roka 2021 začne vyrábať v závode BMW v meste Dingolfing a bude novou technologickou vlajkovou loďou spoločnosti BMW Group. Prinesie najnovšie výdobytky vývoja v strategických oblastiach inovácií ako sú Dizajn, Automatizovaná jazda, Konektivita, Elektrifikácia a Služby. V modeli BMW iX sa zhmotnili aj všetky dlhoročne nazbierané skúsenosti spoločnosti BMW Group z trvalo udržateľného rozvoja. Súčasťou celého dodávateľského reťazca a počas celého životného cyklu vozidla sa stali aj najvyššie požiadavky na maximálnu možnú ochranu životného prostredia. Kľúčovým komponentom celostného vývoja bolo dôsledné monitorovanie získavania surovín, používanie elektriny vo výrobnom procese iba z obnoviteľných zdrojov ako aj mimoriadne vysoký podiel recyklovaných materiálov.
Prejavuje sa to aj na elektrických motoroch modelu BMW iX, ktoré sa vyznačujú tým, že sa vyhli používaniu vzácnych zemín. Pohonný systém pozostáva z elektromotora na prednej náprave, druhý sa nachádza na zadnej náprave a dosahujú účinnosť, ktorá presahuje rivalov zo segmentu. Podpisuje sa pod to aj optimálna aerodynamika a inteligentná odľahčená konštrukcia.
„Technológia nám ponúka výhody, vďaka ktorým dokážeme zvládať aj tie najväčšie výzvy. To platí najmä pre ochranu podnebia,” vraví Oliver Zipse, predseda predstavenstva BMW AG. „Nemáme pochyby: ak má mobilita predstavovať naozaj skvelé riešenie, musí byť trvalo udržateľná. Pre BMW Group neexistuje prémiová mobilita bez zodpovednosti.”
Piata generácia technológie BMW eDrive dodáva výnimočnú účinnosť a dlhý dojazd.
Elektrické motory modelu BMW iX sú, rovnako ako výkonová elektronika, technológia nabíjania a vysokonapäťové batérie, produktom piatej generácie technológie BMW eDrive. BMW iX sa bude od začiatku predaja dodávať vo dvoch verziách. V BMW iX xDrive50 dosahuje elektrický pohon všetkých kolies výkon 370 kW (500 k) a umožňuje zrýchliť z 0 na 100 km/h za menej ako 5 sekúnd. Podľa normy WLTP sa dostane do vzdialenosti až 600 kilometrov. V BMW iX xDrive40 má výkon 240 kW (viac ako 300 k) a šprint z 0 na 100 km/h stihne za čosi viac ako 6 sekúnd. Podľa normy WLTP presahuje jej dojazd hranicu 400 kilometrov.
Okamžitý nástup výkonu a majestátne výkonové vlastnosti pohonného systému dopĺňa výnimočná účinnosť podľa normy WLTP, ktorá sa v prípade modelu BMW iX xDrive50 premieta v hodnotách kombinovanej spotreby elektrickej energie menej ako 21 kWh/100 km, model BMW iX xDrive40 spotrebuje menej ako 20 kWh/100 km. (Všetky hodnoty výkonu, spotreby energie a dojazdu sú predbežné a odzrkadľujú aktuálny stav vývoja vozidla.)
Nová technológia nabíjania umožňuje rýchle nabíjanie modelu BMW iX striedavým prúdom s extrémne vysokým nabíjacím výkonom. Napríklad do vysokonapäťových batérií modelu BMW iX xDrive50 môže tiecť aj 200 kW. To znamená, že za desať minút sa dojazd vozidla zvýši o viac ako 120 km. Maximálna nabíjacia kapacita modelu BMW iX xDrive40 je 150 kW, takže pripojenie vozidla na rýchlu nabíjačku na desať minút znamená dosť energie na ďalších 90 km. V oboch modeloch sa vysokonapäťové batérie nabijú z 10 na 80 percent plnej kapacity za menej ako 40 minút.
Vybrané trhy poznajú už aj ceny. V Nemecku bude model BMW iX xDrive40 dostupný od 77 300 eur, model BMW iX xDrive50 štartuje od 98 000 eur.
„Dali sme sľub a podľa tohto sľubu aj postupujeme: model BMW iX sa začne predávať koncom tohto roka v dvoch verziách — BMW iX xDrive40 a BMW iX xDrive50,” vraví Pieter Nota, člen predstavenstva BMW AG zodpovedný za zákazníkov, značky a predaj. „Ceny pre Nemecko sme už nastavili. Napríklad model BMW iX xDrive40 štartuje na cene 77 300 eur, čo je na úrovni porovnateľného BMW X5 s konvenčným spaľovacím motorom. Navyše naši zákazníci dostanú niekoľko benefitov v podobe ponuky funkcií vozidiel, ktoré si môžu stiahnuť v priebehu jeho užívania a popri tom získajú aj bezproblémový a mimoriadne na zákazníka zameraný proces konfigurácie s na mieru vytvorenými produktmi a službami.”
Nová technologická stavebnica podčiarkuje ďalšie pokroky smerom k automatizovanej jazde.
Nová technologická stavebnica, ktorá sa prvý raz predstavuje v BMW iX, zároveň poskytuje platformu pre výrazný progres v oblastiach automatizovanej jazdy a digitálnych služieb. Napríklad výpočtový výkon sa vyvinul tak, že dokáže spracovať 20-krát väčší objem dát ako predchádzajúce modely. Výsledkom je, že sa dá spracovať dvojnásobné množstvo dát zo snímačov vozidla, čo predtým nebolo možné.
„Technológia použitá v BMW iX vytvára nové priemyselné štandardy. Modelový rad iX dosahuje vyšší výpočtový výkon na spracovanie údajov a výkonnejšiu technológiu snímačov ako najnovšie vozidlá v našej aktuálnej modelovej ponuke, dokáže komunikovať cez 5G, dostane nové funkcie pre automatizovanú jazdu a parkovanie a využíva vysoko výkonnú piatu generáciu nášho elektrického pohonu,” vraví Frank Weber, člen predstavenstva BMW AG zodpovedný za vývoj.
„Všetky inovácie sú samé osebe očarujúce. No spolu dokážu robiť veľký rozdiel,” vysvetľuje Oliver Zipse. „Technologický proces, v celej jeho náročnosti a vzájomnej previazanosti, integrujeme do inšpiratívnych a trvalo udržateľných produktov.”
Svieži dizajn pre nový zážitok z jazdy.
BMW iX ide po ceste pre budúcu generáciu vozidiel, v ktorých spoločnosť nanovo definuje trvalo udržateľný rozvoj, potešenie z jazdy a to, čo znamená prémiový prínos. Tento priekopnícky charakter sa jasne odráža v dizajne vozidla, ktorý vznikal smerom zvnútra von. BMW iX tak vodičovi aj posádke vytvára vyššiu kvalitu života a pohodlia. Čistý a minimalistický dizajn exteriéru avizuje novú formu mobility priamo zameranú na potreby posádky vozidla. Interiér im ponúka nové možnosti, ako využiť čas na ceste. A užiť si pri tom oddych, istotu, bezpečnosť a nové formy luxusu.
„BMW iX ukazuje, ako dokážeme dať novým technológiám veľmi moderný a emotívny dizajn. Vozidlo je technologicky mimoriadne vybavené, no zároveň vyzerá veľmi čisto a nekomplikovane,” vraví Adrian van Hooydonk, Senior Vice President BMW Group Design. „BMW iX ponúka mobilný priestor na život, v ktorom sa ľudia budú cítiť uvoľnene a technológie vozidla sa ukazujú iba tam, kde ich treba.