STÁLICA, KTORÁ VÁS ODVEZIE ĎALEJ.
7.7.2020
BMW i3 je elektromobil, na ktorom možno najlepšie dokumentovať, ako postupuje vývoj batérií pre elektrické vozidlá. Zatiaľ čo prvá verzia i3 prišla na trh v roku 2013 s kapacitou batérie 21,6 kWh, druhá generácia mala kapacitu 33,2 kWh a tá najnovšia prichádza so 42,2 kWh pri rovnakých rozmeroch, pričom hmotnosť auta sa zvýšila iba o 33 kg. Batéria sa navyše rýchlejšie nabíja na DC nabíjačkách a vozidlo dostalo aj výkonnejšiu trojfázovú AC nabíjačku s výkonom až 11 kW. Tá dokonca pri našom teste pracovala až s výkonom 14 kW. V praxi to znamená, že doma wallboxom s dostatočným výkonom alebo na verejnej AC nabíjačke nabijete za hodinu asi na 100 km dojazdu. Batéria má zlepšený systém riadenia teploty, ktorý ju udržuje v optimálnom rozsahu teplôt, čo zvyšuje výkon. Udržiavanie jej teploty napomáha aj klimatizácia a vykurovanie vozidla. BMW i3 je medzi elektromobilmi z viacerých strán výnimočný model. Jeho koncept bol predstavený už v roku 2011 a do sériovej výroby sa prvá verzia dostala v roku 2013. Konštrukcia vozidla spočíva na hliníkovom šasi, ktoré nesie batériu, zavesenie náprav aj elektromotor umiestnený na zadnej náprave. Karoséria je vyrobená z uhlíkového kompozitu, ktorý má nízku hmotnosť a vysokú pevnosť. Výrobca si potrpí na ekologickosť celého výrobného procesu aj konštrukcie vozidla. Továrne, kde sa tieto vozidlá vyrábajú, používajú energiu z hydroelektrárne a z veternej elektrárne. Drevené obloženie v interiéri je z eukalyptového dreva, kožené poťahy sú farbené extraktom z olivových listov a plastové obklady interiéru sa vyrábajú z recyklovaných PET fliaš.
Od prvej verzie si vozidlo drží svoj typický dizajn a novšie varianty prichádzajú skôr s kozmetickými úpravami a farebnými obmenami interiéru a exteriéru. Vo výbave sa toho veľa nemení. Staršie verzie mohli byť za príplatok vybavené aj systémom REX (Range Extender) – malým benzínovým motorom s generátorom, ktorý umožnil predĺženie dojazdu až o ďalších 100 km. Vzhľadom na to, že s najnovšou batériou dosahuje dojazd okolo 300 km, tento systém už v ponuke nie je. BMW i3 je vozidlo určené predovšetkým na mestské a prímestské jazdenie. Špecialitou je otváranie zadných dverí proti smeru jazdy po otvorení predných. Nekonvenčná palubná doska je vybavená dvojicou displejov tabletového typu, akoby umiestnených v priestore. Trvale je zaradená maximálna rekuperácia a vozidlo neumožňuje jazdu zotrvačnosťou, ale ihneď po uvoľnení pedála rekuperuje.
V meste alebo pri zjazde z kopcov je toto ovládanie praktické a v podstate vôbec nemusíte po užívať brzdy. Pri bežnej premávke môžete využívať adaptívny tempomat, vďaka ktorému nemusíte mať nohu stále na plyne. Ten nepracuje s radarom, ale iba s kamerou. Poháňaná je iba zadná náprava, čo je pri elektromobiloch vcelku rarita, kvalitný stabilizačný systém však udrží vozidlo na ceste aj v zlých poveternostných podmienkach. Kombinácia vysokej, krátkej a pomerne úzkej stavby s 20" kolesami na našich okreskách zvýrazňuje pomerne tvrdý podvozok. Veľa komfortu si teda aj napriek pohodlným sedačkám neužijete. V meste a na okreskách sa dá jazdiť veľmi úsporne, medzi 13 – 14 kWh/100 km, takže v tomto prípade budete bez problémov atakovať dojazd 300 km. Pri diaľničnej jazde s využitím klimatizácie však počítajte so 17 – 20 kWh/100 km, a tak dojazd rapídne klesne. Pozitívom je vzhľadom na kapacitu batérie výkonnejšia interná nabíjačka s výkonom až 11 kW, ktorú využijete hlavne na verejných AC nabíjačkách. Za to si BMW rozhodne zaslúži pochvalu. Aj keď cenovo i3 zostáva stále v prémiovej triede, s vyšším dojazdom už aj jeho cena dáva väčší zmysel ako pri prvej verzii.
BMW I3 (120 AH)
› Kapacita batérie (kWh) 42,2
› Napätie batérie (V) 352
› Poháňaná náprava zadná
› Výkon motora (kW) 125
› Trvalý výkon motora n/a
› Krútiaci moment (Nm) 250
› Nabíjanie DC-typ konektora CCS
› Nabíjanie DC-max. výkon 50
› Nabíjanie AC-typ konektora 2
› Nabíjanie AC-výkon nabíjačky 11
› Podpora 3f AC nabíjania 3f
› Hmotnosť prázdna (kg) 1345
› Max. rýchlosť (km/h) 150
› Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 7,3
› Dojazd (km)/metodika 235-310 km/WLTP
› Spotreba podľa výrobcu (kWh/100 km) 12,2
Čas AC nabíjania
0-100% Schuko (1f 10 A, 2,3 kW) výkon (kW)/čas 2,3/ 19 h 30 min
Typ 2 (1f 16 A 11 kW) výkon (kW)/čas 3,7/12 h 15 min
Typ 2 (3f 16 A 11 kW) výkon (kW)/čas 11/4 h 15 min
Typ 2 (3f 32 A 22 kW) výkon (kW)/čas 11/4 h 15 min x
x - Obmedzenie palubnej nabíjačk
TESTY
› Spotreba v teste (kWh/100 km) 10,4-17
› Dojazd v teste (km) 260-320
› Výkon AC nabíjania na 11 kW 3f nabíjačke (kW) 3,7
› Výkon AC nabíjania na 22 kW 3f nabíjačke (kW) 11
› Max. výkon DC nabíjania, nabíjačka 50 kW (kW) 48
› Čas nabíjania 10-80 % (min) 35
› Max. výkon DC nabíjania UFC nabíjačka 350 kW (kW) 48
› Čas nabíjania 10-80 % (min) 35
TEST NEXTECH 04/2019
Cena modelu (EUR s DPH) 39 150 eur
Cena testovaného vozidla (EUR s DPH) 50 811 eur
PLUSY, MÍNUSY
+ Kompozitová konštrukcia, nízka spotreba, dizajn, spracovanie, výborný dojazd, akcelerácia, výkonné AC nabíjanie
- tvrdší podvozok
HODNOTENIE V TESTE
Jazdné vlastnosti: 92%
Spotreba: 98%
Priestor pre posádku, pohodlie: 95%
Technologická výbava: 95%
Ostatná výbava: 90%
Ovládanie: 98%
Vyhotovenie: 100%
CELKOVO: 95%